سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳

به بهانه نمایش امروز در خانه هنرمندان

کارگردان«مجنونی از اسکاندیناوی»: بخش تیمارستان «اریک هرملین» را در ایران بازسازی کردم

فرشاد اکتسابی

سینماپرس: فرشاد اکتسابی مستندساز پیرامون فیلم «مجنونی از اسکاندیناوی» گفت: «بخش هایی از این فیلم را در سوئد فیلم برداری و بخش تیمارستان هرملین را در ایران بازسازی کردیم.»

مستند «مجنونی از اسکاندیناوی» امروز سه شنبه ۲۵ شهریورماه ساعت ۱۷.۳۰ در سالن انتظامی خانه هنرمندان به نمایش در می آید.

فرشاد اکتسابی کارگردان این مستند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «فیلم «مجنونی از اسکاندیناوی» مستندی ۳۷ دقیقه ای با ساختاری بازسازی شده است و در اصل تولید ۲ سال پیش من بود که به تازگی که برای نمایش آن اقدام کرده ام. این فیلم یک قسمت از مجموعه داستان های ۱۸ قسمتی با عنوان «جستجوگران پارسه» است.»

کارگردان مستند «سفر به سرزمین شگفتی ها» افزود: «مجموعه «جستجوگران پارسه» در مورد افراد غیر ایرانی است که در مورد ایران فعالیت های فرهنگی، تاریخی و علمی انجام داده اند.»

وی در مورد کاراکتر فیلم خود بیان داشت: «اریک هرملین فردی از یک خانواده ثروتمند سوئدی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ بود که به ثروت پشت می کند و تصمیم می گیرد به دور دنیا سفر کند. هرملین به ۱۷ زبان دنیا مسلط بود که یکی از آنها فارسی است. وی در زمانی که به ارتش هندوستان ملحق شده بود فارسی را فراگرفت چرا که زبان مردمان محلی که هرملین در آن خدمت می کرد فارسی بود.»

اکتسابی اظهار داشت: «در آن زمان هرملین به شعرهای مولوی، سعدی و خیام علاقه مند می شود اما در بازگشت به کشورش به دلیل اختلالات رفتاری در تیمارستان بستری می شود. هرملین ۳۵ سال از عمر خود را در تیمارستان به ترجمه اشعارشعرای ایرانی پرداخت و تازه بعد از مرگ او بود که متوجه شدند او اشعار زیادی را از فارسی به سوئدی ترجمه کرده است.»

وی در پایان بیان داشت: «هرملین تاکنون تنها فردی است که ۱۰ هزار نسخه از اشعار را از فارسی به سوئدی ترجمه کرده است. این فیلم در جشنواره سینما حقیقیت کاندیدای بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین تصویربرداری و بهترین پژوهش بود که دیپلم افتخار بهترین فیلم را دریافت کرد.»

وی در پیاین گفت:  تهیه کننده، پژوهشگر، نویسنده و طراح این اثر عبدالحمید ارجمند است و من کارگردانی و تدوین آن را بر عهده داشتم.

شایان ذکر است تماشای فیلم برای عموم آزاد است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.